Goed begin

De eerste week is voorbij. We zijn goed gestart. We hebben veel nieuwe informatie gekregen deze week en moesten nog even wennen aan elkaar en aan de regels.
We hebben ook samengewerkt met de andere groep 6. Dan zit iedereen bij ons in de klas (dat is wel even druk) en werken we samen aan geschiedenis. Daar leren we nu over de jagers en de boeren en volgende week over de Romeinen. 

Volgende week zal het allemaal wat rustiger zijn en weten we welke lessen we hebben en wat we bij de vakken moeten doen. 
Hoe ziet een dag eruit in groep 6?

  • Automatiseren / flitsen: Een aantal kinderen starten met flitsen op de chromebook. De rest start met automatiseren in een boekje. Hierin staan rekensommen en een rij met woordjes om te lezen. Vervolgens geeft de juf een dictee van 5 woorden. 
  • Rekenen: We beginnen iedere dag met een sommenboekje. Deze week hadden we sommen tot 20 wat we oefenden. De kinderen krijgen dan 4 minuten de tijd om 100 sommen te maken. Als het goed is kom je iedere dag een stukje verder. De vrijdag hebben we de finale en gaan we kijken hoe ver iedereen komt en rekenen we het gemiddelde van de klas uit. 
    Na de 4 minuten gaan we rekenen in het rekenboek. Kinderen krijgen uitleg en gaan aan de slag. We moeten ook alles zelf nakijken en vervolgens kijkt de juf het na. Wanneer we klaar zijn heb je tijd voor de weektaak. 
  • Pauze: Fruit eten doen we in de klas met jeugdjournaal en vervolgens lekker buiten spelen. 
  • Spelling: Na de pauze hebben we spelling. Hierbij starten we met de uitleg en een filmpje en dan hebben we een dictee. Na het dictee maken we een aantal opdrachten, ook dit kijken we na en leveren we in. Tijd over? Weektaak. 
  • Taal: Daarna werken we aan taal. Op maandag hebben we altijd de les van de themawoorden. Deze kunnen we thuis oefenen. Ze staan op de website. Het zijn vaak lastige woorden, dus als we die iedere dag een keer doorlezen, kunnen we ze beter onthouden. 
  • Lunchpauze: Lekker eten thuis of op school.
  • Gym: Maandag hebben we gym na de pauze. In het begin hebben we samenwerkspelletjes, zodat we elkaar beter leren kennen. Op donderdag hebben we Judo van Olaf en gaan we het vooral hebben over respect. 
  • Geschiedenis: Hierbij beginnen we met de samenvatting. Super fijn, want de juf vertelt precies wat we moeten leren voor de toets en wat we dus moeten markeren. Zo weten we waar we de vragen over krijgen. Daarna gaan we aan het werk. Soms met de hele klas samen en soms in tweetallen. 
  • Weektaak: Dit moeten we op maandag zelf inplannen. Hierbij moeten we kijken naar de doelen voor onszelf. Wat is voor mij belangrijk om eerst te oefenen. Er staan altijd 7 taken op de weektaak. Deze week hebben we geen huiswerk hiervan gekregen, omdat we nog overal aan moesten wennen, maar als het volgende week niet af is, krijgen we wel huiswerk. (Junior Einstein en Nieuwsbegrip kunnen we ook thuis doen, dat is fijn).

We hebben ook nog verkeer, daarbij leren we de verkeersregels. Estafette is technisch lezen: Op een goede toon lezen en ook vlot lezen. Begrijpend lezen: Dit doen we met nieuwsbegrip of het oefenboekje van cito. Deze week was het nieuwsbegrip. Hierbij hadden we in ons groepje een teamoverleg. Handenarbeid kan van alles zijn, nu nog bezig met de verjaardagskalender en onze leeskaart. 

Ook werken we met doelen. We hebben ons eigen doelen-mapje. We hebben gekeken bij rekenen, taal en spelling wat de doelen zijn voor deze periode (staan ook op de website). Daarbij hebben we gekeken naar onszelf, snap ik dit doel al, wil ik toch eerst de uitleg of ik denk dat ik dit nog helemaal niet snap. Zo weten we al waar we het over gaan hebben en  of ik vragen moet stellen bij een les. 
Maandag hadden we voor spelling een dictee. De juf heeft die nagekeken en hierbij kon ze zien welke doelen goed gingen bij de kinderen en welke nog aandacht nodig hebben. Dit heeft ze met bijna alle kinderen al besproken. (Ze moet nog een paar kinderen bespreken).
Het doelen-mapje krijgen de kinderen volgende week mee naar huis, zodat ze samen met jullie in gesprek kunnen gaan over een doel wat ze kunnen stellen. Aan de hand van de 'monsters van leren leren'. De kinderen krijgen hier nog uitleg over. Eerst hebben ze ander huiswerk gekregen:

Voor volgende week hebben we huiswerk gekregen.
De kinderen moeten een voorwerp meenemen dat echt bij zichzelf past. Dit wordt in een doos/tas gedaan in de klas. Het kan zijn dat dit voorwerp de hele week op school ligt, dus het moet niet iets zijn wat ze nodig hebben tijdens het sporten bijvoorbeeld. Er worden iedere dag een aantal voorwerpen uit de doos/tas gepakt en dan mogen de kinderen raden bij wie het past en vervolgens er iets over vertellen. Zo leren we elkaar nog beter kennen. 

Dit is het eerste bericht(je) op de pagina. Ik probeer jullie als ouders zo veel mogelijk mee te nemen in de groep. Mochten er vragen zijn of wilt u graag iets melden, bel of mail me dan. Fijn weekend!

 

Terug naar overzicht
Groep 6a

Kok in de klas

Op maandag 5 oktober doen wij mee aan het evenement ...

Groep 6a

Afsluiting eerste periode

Week 4 alweer voorbij, wat vliegt de tijd. We hebben al ...

Groep 6a

Bedankt

De derde week is voorbij. Een week vol ...

Groep 6a

Eerste periode

De eerste twee weken zijn voorbij.  De kinderen ...

Groep 6a

Welkom in Groep 6

Lieve kinderen en beste ouders, Het is weer bijna zover, ...