Rekenen boek B, blok 2
Oriëntatie op de getallen;
We verkennen de getallen rij tot 60. We gaan getallen koppelen aan de getallenlijn, stukken getallenlijn invullen en verder- en terugtellen. We oefenen tellen met sprongen van 2 en 5. De structuur van de getallen t/m 20 krijgt ook aandacht. De kinderen leren 1 tiental en wisselende eenheden op verschillende manieren te combineren. Bv. 10+6=… en 6+10=… maar ook 16=10+… en 16=…+6. We werken met een vol rekenrek; 20 kralen.
Splitsen, optellen en aftrekken t/m 10
We hebben veel aandacht voor het automatiseren van de splitsingen en het optellen en aftrekken t/m 10. De splitsingen van 8, 9 en 10 krijgen speciale aandacht. Ook het aanvullen tot 10 (7+…=10) komt aan de orde. Vlot kunnen aanvullen tot 10 is voor het verdere rekenen tot 20 en tot 100 erg belangrijk. Er is aandacht voor de omkeereigenschap (5+2=7; 7-2+5).
Geld, tijd en meetkunde
De kinderen oriënteren zich op de begrippen oppervlakte en omtrek. Dit middels de weitjes voor dieren van de kinderboerderij. Omtrek is in dit geval het aantal hekjes om de wei, oppervlakte het aantal dieren dat in een wei past. Daarnaast maken de kinderen kennis met verhoudingen: hoe vaak past het kleine weitje in de grote wei?
Terug naar overzichtRekenen Boek B blok 3 Oriëntatie op de ...
Afgelopen weken hebben we in groepjes gewerkt aan een ...
Vandaag was de eerste schooldag weer na een periode thuis ...
Papa's/mama's/opa's/oma's bedankt allemaal ...
We starten met het B-boek van rekenen. We ...
Rekenen blok 4 Volgende week starten we met blok 4 van ...
Sinterklaas en zijn pieten zijn alweer meer dan een ...
We zijn deze week gestart met blok 3 van ...
Vandaag hebben wij allemaal ons judo diploma gehaald!! ...
Gisteren hebben we een leescircuit gehad. We hebben nog ...
We hebben een stagiaire in de klas. Juffrouw Maud!Juffrouw ...
Hallo allemaal, We zijn al weer een aantal weken ...
Rekenen: Blok 1: Met rekenen is het ...
Beste ouders, ...